Print f.eks illustrationerne og hæng dem op på væggen, så børnene kan udpege og afprøve. De kan også lave deres eget yogahæfte med yndlings-historier. Eller klip bunden af et par mælkekartoner og lav terninger, som I skiftes til at kaste, mens I prøver at huske remser og stillinger.
OBS ved print:
Hvis formatet ikke passer til papirstørrelsen, så skalér størrelsen ned til fx. 80%, eller træk tegningen over i et word-ark!
OBS: Efter mange forespørgsler er der her en Indholdsfortegnelse til ”Lyt til løven”, som kan printes ud og klistres i bogen. Skriv selv sidetal i bogens hjørner.
Tips og ideer....
Sådan kan øvelser disponeres / bruges:
-Du kan lade børnene slå op på en vilkårlig side, og tage den øvelse barnet peger på.
-Du kan vælge at læse dem en efter en,- holde bogen op så alle kan se, og dernæst udføre øvelsen
-Du kan sige lyden på et dyr og spørge børnene hvilket det er, og I kan finde dyret i bogen eller barnet kan finde det
-Du kan vælge nogle øvelser ud, du selv er inspireret af og I sammen kan udføre.
-Er det i en samling i børnehave – vuggestue, kan I starte med at lade hvert barn fortælle hvilket dyr de ønsker at være
i dag, og dernæst sige remsen og lade børnene gøre øvelsen. De vil lære remsen i løbet af 3-5 gange, og så bliver det
måske ”deres dyr”.
Yogaøvelser
Der er mange flere aspekter i yoga end de fysiske positioner. Det er imidlertid både naturligt og hensigtsmæssigt at starte med de fysiske øvelser iom en sund krop er forudsætning for mangt og meget om end krop og sind hænger uløseligt sammen.
Der siges at være godt 84 klassificerede og dermed kendte yogaøvelser. Andre siger der er 84.000. Fakta er der er mange, idet der hele tiden tilkommer nye. Nogle øvelser ligner akrobatik mens andre er tilgængelige for alle. Uanset hvordan, lad børnene udforske de forskellige positioner der alle har deres særlige signatur og energetiske udtryk. Yogaøvelser er intelligente kropspositioner der forbinder os med forskellige aspekter af naturen samt dele af os selv. Flere har former efter dyr og fænomener.
Yogaøvelserne støtter udviklingen fra indaddrejet til udaddrejet, oppefra og til ned og indefra og ud mv.
De er intelligente opbygget og siges overordnet at virke som følger;
Bagoverbøjninger virker energigivende
Foroverbøjninger virker beroligende
Rotationer virker re-organiserende og mobiliserende
Omvendte øvelser giver nyt perspektiv og virker beroligende/klarende
Balance øvelser støtter fokus og opmærksomhed
Stående øvelser styrker og støtter udholdenhed
Generaliser ikke, men lad børnene fornemme hvad det gør ved dem
Børns fysiologi..
er af natur blød og bøjelig. (Alt andet lige). Intentionen med yogaøvelser er at styrke de strukturer i kroppen der har brug for at blive styrket og smidiggøre de der har brug for at blive smidiggjort. Dette for optimal balance i muskler og led. Vi bliver som mennesker nødvendigvis nødt til at besidde begge dele, da for megen smidighed giver mangel på stabilitet, styrke og vedholdenhed og det modsatte giver for meget stivhed og rigiditet. Dette både fysisk, mentalt og følelsesmæssigt da tingene naturligvis påvirker hinanden. Når vi nogle steder skriver ”stræk” , vær derfor obs på at nogle børn ikke kan strække helt ud, kontra andre der kan. Du kan derfor med fordel bruge udtryk der støtter barnets fornemmelse af hvad kroppen gør og kan, samt undlade at have en bestemt forestilling om øvelser der skal være ”perfekte.
Navne på yogaøvelser
Vi har så vidt muligt forsøgt at holde os op ad navnene de respektive yogaøvelser der undervises i, til voksne. Der er dog der forskel fra yogaskole til yogaskole også her. I børneyoga er de navne vi bruger de mest anvendte og vi vil anbefale at du først og fremmest lærer børnene navnene som de står, så de lærer dem at kende og føler tryghed herved. Dernæst kan du være kreativ og de kan ”ligne” andre ting. Børnene elsker også selv at udfærdige forskellige øvelser som aldrig tidligere har set dagens lys. Vi har både en Quasimodo- asanas samt dinosaur- asanas blandt mange andre.
Små sekvenser
Øvelserne i bogen kan sammensættes på forskellig vis. Er du uddannet børneyogalærer eller yogalærer, har du
formentligt kendskab til en hensigtsmæssig måde at gøre dette på. Generelt siges det at en bevægelsesretning i
rygsøjlen skal følges af en modbevægelse. Altså den anden vej. Dette er meget generaliserende, men børn ved
som oftest hvad der er godt for dem. En gylden regel er at man gerne skulle komme rundt om alle ryggens
bevægelsesretninger der er hhv for- bagoverbøjning, til siden og rotation. Man kan ydermere tænke på de forskellige
plan også. Dvs stående, liggende, omvendt, balance og siddende. Så har man styrket nervesystemet og kroppens
strukturer på bedste vis.
Justering i øvelser
For børn i færd med at udvikle deres motorik og kropskendskab, er det vigtigt først og fremmest at lade dem udforske deres krops formåen i øvelserne og undlade at korrigere dem. Med yoga ønsker vi først og fremmest at opbygge glæde og tryghed samt motivere børn til at ville lære mere i sit eget tempo. Dette via den legende tilgang og bevægen sig ind og ud af øvelser. Faren kan ellers være de keder sig, eller får fornemmelsen af de gør noget forkert.
Har du imidlertid en fornemmelse af eller kan se barnet gør noget der kan være uhensigtsmæssigt som kunne medføre skade , er det godt at italesætte det eller blidt justere. Vær dog sikker på, at du fortæller barnet, hvis du justerer og spørg om lov. Hiv, træk og vrid ALDRIG i barnets krop, men bed hellere barnet imitere dig eller giv dem nogle få småord der kan skabe forståelse for, hvordan de kan placere deres krop i rummet. Endeligt kan du blidt lægge en hånd det pågældende sted på kroppen ( på nær visse steder der kan virke grænseoverskridende) og bede dem løfte op mod din hånd. Så justerer de selv.
Tænk desuden på at rose fremskridt og ikke perfektion da alle kroppe er forskellige. Du kan med fordel bruge udtryk der tager fokus væk fra præstation og i stedet på opdagelse og eksperimenteren. Hvad kan min krop og hvordan føles det når jeg står i denne øvelse?
En klog lærer sagde engang, at der kun findes én perfekt yogaøvelse; Nemlig den man bliver oplyst i.
Rygsøjlen - Yogaknap
Yogierne er kendt for at sige ”at vi kun er så unge som vores rygsøjle er stærk og smidig”. Det kan der være mange sandheder i, idet rygsøjlen er omdrejningspunktet i vor krop og indeholder vores central nervesystem. Vi er som mennesker dybest set ikke gearet til at sidde ned i de mængder vi gør hver dag, men bevæge os rundt for at vitalisere og mobilisere vores krop og hvirvelsøjle.
I børneyoga er vi meget bevidste om børns fysiske og motoriske fremtoning, da vi ønsker at støtte en stærk, sund og smidig krop og dermed sunde bevægemønstre. Vi bruger udtryk som ”stærk ryg”, når vi ser børnene falder sammen samt har fra en af vores børneyogalærere lånt en genial ide med en Yogaknap. Vi beder simpelthen børnene tænde for den usynlige knap der er midt ovenpå hovedet. Det er som på en kuglepen eller stikkontakt hvor man tænder og slukker. Når vi tænder sidder vi rank som en konge og dronning, og når vi slukker ligner vi en gammel ged der er ked. Der er ingen der vil være gamle geder, så de lærer hurtigt at trykke på knappen. Så kan man i øvrigt også bedre modtage signalerne oppe fra (som hvis man var en mobil telefon)
Sikkerhed/Komfort
Yoga kan også give skader. Vi ser dog at det mest af alt sker over tid, fordi mange finder glæde i de udfordrende øvelser og praktiserer udover deres krops formåen. Vid at vi som forfattere og lærere altid anbefaler at du konsulterer en læge omkring dit barn er du i tvivl om, hvorvidt det kan deltage. Yoga øvelserne i bogen her, har på ingen måde til hensigt at postulere de kan helbrede kroniske sygedomme eller andre ubalancer.
Børn op til 6 – 7 års alderen, vil som oftest holde en øvelse ganske kort tid, eller lave øvelsen dynamisk. De fleste har ikke den fornødne muskelstyrke og kropsbevidsthed samt koncentrationsevne til at holde en øvelse. Skader er derfor sjældne fordi de ikke overskrider kroppens naturlige grænse for udholdenhed. Vi må gerne udfordre deres udholdenhed, men overgør aldrig tingene.
Grundreglen er ; less is more (mindre er bedre) , styrke før stræk og dynamisk før statisk.
Andre gode retningslinjer er:
-Se efter så lige linjer som muligt. Nogle kalder det lodlinje, andre allignment og holdning andre igen anatomisk neutral. Dvs at vi kigger efter, hvorvidt der går en usynlig linje fra øreflippen, ned over skulder, til hofte, bag knæ og ned til ankel. Det er en akse der tilgodeser at rygsøjlens kurver støttes optimalt ift tyngdekraften og vi dermed bruger så lidt energi som muligt på at holde os oprejst.
-Læg mærke til om fødderne så vidt muligt er placeret i jorden under hofterne som tallet 11. (Alt er relativt naturligvis, men en god tommelfinger regel)
-Er ben og albuer overstrakte, kan barnet måske have tendens til at være mere fleksibel. Et mikrobøj i knæ og albuer v. Vægtbærende øvelser, kan være en god anvisning for flere. I stedet for at sige bøj armene, kan man bruge metafor ”vær en bredskuldret” løve (eks)
Er du på nogen måde i tvivl , hvorvidt barnet er i stand til at være med til yoga, konsulter til hver en tid læge eller andet godkendt sundhedspersonale specialiseret i børn.
Alle øvelser er desuden møntet som vejledning, hvis børnene er sunde og raske. Ikke som terapi
Yogamåtter/underlag:
Yoga kan laves, når som helst og hvor som helst. Uanset om man har et ”behørigt” underlag eller ej.
Det kan imidlertid for flere børn, være kærkomment, da det udover at støtte barnets personlige afgrænsning og definerer deres rum, sikrer skridsikkerhed og er hygiejnisk. Måtterne kan også inddrages som flyvende tæpper, til at rulle barnet ind i som en Burrito samt bruges til at støtte barnet når det sidder, ved at rulle måtten.
En yogamåtte vil ubetinget altid være bedst, idet den er egnet hertil, har en god størrelse og tykkelse. Andre underlag kan sagtens bruges. Vigtigt er det de ikke skrider ,er stabile og ikke så tykke at de er svære at balancere på.
Det er ofte bedst at lægge måtterne i en cirkel, da alle dermed kan se og føler sig inddraget. Der er desuden noget organisk over en cirkel.
Yoga i naturen – og steder med lidt plads
Yoga i naturen, er der det hele startede. Naturen virker positivt på vores velbefindende, og det kan anbefales ikke at lade yoga være begrænset til indendøre.
Yoga kan udøves selv på lidt plads og give børn en positiv oplevelse af at være forbundet med den naturlige verden omkring sig. En verden vi er forbundet med, men ofte synes at leve adskilt fra. Yoga er meget mere end de fysiske øvelser det især er blevet kendt for, og børn elsker at udforske de mange nuancer i yoga og dybere lag af mindfulness, meditation, afspænding og åndedrætsøvelser.
Rekvisitter
I børneyoga anvendes ofte små konkreter – rekvisitter for at støtte intentionen. Det kan være i blomsten, hvor børnene får en lille blomst i håndfladen eller efterfølgende dufter til en lille stofblomst hvor man kan have dryppet lidt lavendel. For mange rekvisitter kan dog også tage opmærksomheden væk fra kroppen.
De mest populære rekvisitter er hhv åndedrætskuglen, thingshas, magiske syngeskål og lytteklokker samt små øjenpude dyr med duft og yogamåtter. Du kan købe flere af disse skønne ting hos LilleYogahus, samt vi henviser desuden til Jane Winther i Uniosound.dk for klokker og skåle. Til åndedrætskuglen medfølger folder med ideer.
Musik
Musik kan være godt i visse situationer. Særligt hvis der er børn der er sensitive og hører alle lyde udenfor rummet.
Vi bruger som oftest musik når vi starter og slutter, men integrerer rigtigt mange stunder af regulær stilhed der er en sjældenhed.
-Niels Ejes Musicure er en Niels Eje /Musicure. Kan købes på apotekerne
-Kamal – flere forskellige
-Deva Premal - flere forskellige
Ekstra til øvelserne
Vi ønsker med de fysiske positioner at fremme god og sikker kropsbevidsthed og sunde vaner. At vi ikke korrigerer og retter på børnene, betyder ikke det ikke er godt at være obs på små detaljer samt kigge på børnene. Som nævnt tidligere, holder børn i alder 2- 6 sjældent en øvelse i lang tid (måske 5-20 sek), De vil hellere udføre øvelser dynamisk.
Nedenstående er ekstra input og ideer til enkelte af øvelserne for dig der ønsker at gå mere i detaljer.
Sandwich
Mange børn vil ofte have bøjede ben og eller krumme ryggen. Det er vigtigt at pointere vi ikke skal nå ned til vores tæer om end det er en naturlig lovmæssighed idet tyngdekraften støtter dette. En lige ryg er til hver en tid at foretrække. Bøj da hellere benene. Børn vokser og udvikles hvilket betyder at muskler, nerver, ligamenter og sener ikke altid vokser harmonisk. Ydermere strækker børn sjældent bagsiden hvilket medvirker til spændte/korte hasemuskler.
Trekant
At bøje forover i stedet for lige ned til siden, er ganske almindeligt. Du kan bruge en metafor som ”forestil dig du bøjer lige ned til siden, som du stod mellem 2 stykker glas”. Dette kan give mening for nogle børn.
Træet
En sjov leg er ”vinden i træerne”. Nogle af børnene er træer, hvor resten er vinden der suser rundt om og forsøger at få træerne til at vælte, grine osv. Man må IKKE røre ved træerne. Vivaldis de 4 årstider kan med fordel spilles i baggrunden for at skabe en stemning samt rytme. Når vinden lægger sig, lægger alle børn sig ned i barnet som et frø/agern, inden der byttes.
Barnet
Barnet kan også være et frø, en mus eller sten. Brug fantasien.
Lyset
I vores børneyogaundervisning og uddannelse, har vi en tradition når et barn/voksen har fødselsdag. Så ligger alle børnene på ryggen i en kreds med hovedet mod midten. Fødselaren går rundt og tænder lysene (børnene løfter benene et barn ad x) og så synger alle fødselsdagssang. Dernæst puster fødselsdagsbarnet alle lysene ud og er spændt på at se, hvor mange ”kærester” han hun har.
Sovende Yogi
Denne øvelse er den allersværeste af alle. Måske overraskende? At ligge fladt på ryggen, med arme lidt væk fra kroppen og lidt afstand mellem børnene, kan for mange være svært, idet det for kroppen er en tilstand af total ”overgivelse”. Det siges at vi nødvendigvis må overgive os, for at transformere. Yoga i sig selv er en rejse mod selvopdagelse og transformation så vi kan blive den bedste version af os i dette liv og leve med glæde og mening. At undlade denne øvelse, fordi der er for travlt når man har lavet en del øvelser, er lidt som ikke at få dessert. Vi er en nation i underskud af hvile og synes at leve efter devicen ”mere og hurtigere er bedre”. For børn vil du sikkert opdage det er rigtigt svært at ligge stille. Det allervigtigste her, er at du som underviser, forældre/lærer, slipper alle forventninger til hvad barnet skal kunne formå. Giv tid, og du vil se de kan ligge længere for hver gang eller over tid. Det vigtigste er de ikke forstyrrer andre.
De små øjendyrs sove”dyner” kan for nogle børn hjælpe dem med at finde ro. Ro som de måske aldrig har lært, og andre kan have glæde af et tøjdyr på maven, et tæppe over, samt roligt musik uden sang.
Namasté
Når vi starter og slutter en yogastund, er det kutyme at samle hænderne foran hjertet i en særlig gestus. Denne gestus kaldes en ”mudra” og er yoga for hænderne plejer vi at sige. Rent neurobiologisk styrker denne gestus forbindelserne mellem højre og venstre hemisfære af hjernen. Følelsesmæssigt styrker den hjertets intuitive og kærlige natur og siges at sætte os i forbindelse med det sted i os der altid har det godt og er i balance. Vores dybeste lykkebrønd. Det er derfor en gestus udover det sædvanlige der kan oversættes med; dybt i mit hjerte er der et lys. Dybt i dit hjerte er der et lys og sammen er vi et.
Børneyogalærere/undervisning
Du er til hver en tid velkommen at rette henvendelse såfremt du søger en kvalificeret og uddannet børneyogalærer i dit nærområde. Det er til hver en tid en god ide at tilsikre den respektive lærer har en lang uddannelse bag sig, da det er din garanti for en der har viden om basal anatomi/fysiologi, pædagogik/udvikling og sikkerhed. At være børneyogalærer er en selvopdagelsesrejse, hvor egen praksis og træning er en vigtig del heraf.